”Libero-appen lägger grunden för ett mer jämställt föräldraskap”

Foto: Julia Sjöberg

På det ledande globala hygien- och hälsobolaget Essity går omtanke och affärer hand i hand. Här utvecklas innovativa hygienprodukter som ökar livskvaliteten för människor världen över. Henrik Ekelund är Loyalty Marketing Manager för det välkända varumärket Libero på Essity – Sveriges mest föräldravänliga arbetsplats.

I 60 år har varumärket Libero varit en del av svenska småbarnsfamiljers liv. Och mycket har hänt sedan den första blöjan lanserades. I dag finns en skräddarsydd passform för varje ålder och ytmaterial som skyddar barnets ömtåliga hud. Henrik Ekelund är Loyalty Marketing Manager för Libero i Norden. Hans uppgift är att analysera och förstå en ny generation konsumenter och anpassa Liberos erbjudande och kommunikation efter det. Tillsammans med sitt team bygger han lojalitet kring varumärket och engagerar dess målgrupp, och där spelar Liberoklubben en viktig roll.

Berätta om Liberoklubben!
– På vår sajt kan blivande föräldrar följa vad som händer under graviditeten, läsa artiklar och diskutera olika ämnen i vårt community samt samla poäng på blöjinköpen. Här finns också en populär funktion där gravida och nyblivna föräldrar kan ladda upp bilder och växla sina poäng mot en fotobok som de får hemskickad. Vi har precis lanserat Liberoklubben som app med möjlighet för den som är gravid att bjuda in sin partner, något vi tror kommer bidra till att män blir mer delaktiga i graviditeten, vilket på sikt ökar jämställdheten. Att många uppskattar att ha Liberoklubben i mobilen är tydligt. Redan en vecka efter lanseringen hade vi 20 000 aktiva användare och över en halv miljon visningar i appen.

Så digitaliseringen är en viktig del av framgången?
– Ja, det är viktigt att utnyttja ny teknik och finnas på samma plattformar som målgruppen. I dag rullas vår reklam ut i sociala medier, sökmotorer och andra digitala kanaler, och budskapen skräddarsys för att passa den stora variationen av medieformat. Och Essity har en viktig roll att spela. Vi utvecklar inte bara bekväma och säkra blöjor som förenklar livet för småbarnsföräldrar utan stöttar dem också med hjälp av Liberoklubben under den största förändringen i livet.

Essity har blivit utsedd till Årets mest föräldravänliga arbetsplats av Unionen, är det något som märks i din arbetsvardag?
– Absolut, jag är själv småbarnsförälder. Det jag uppskattar mest är den flexibilitet som finns kring föräldrars vardagspussel. Här är det ingen som stirrar sig blind på dina arbetstider utan det är ditt resultat som räknas. Du uppmuntras också att vara föräldraledig, vilket jag ska vara i höst. Att Essity eftersträvar en jämn fördelning mellan kvinnliga och manliga chefer är för mig ett kvitto på att ditt kön inte påverkar karriären utan att det är din ambition och vilja som styr.

”En förstående och flexibel arbetsgivare gör stor skillnad”

Har du några tips på hur man får ihop livspusslet?
– Det är nog bara att inse att småbarnsåren är en av de tuffaste perioderna i livet. Men att ha en arbetsgivare som förstår det och kan erbjuda ett flexibelt upplägg gör stor skillnad. Jag och min fru delar på ansvaret hemma och försöker se till att det också finns tid för återhämtning. Om du ska hålla ett helt arbetsliv måste du ha balans i livet.

Essity har presenterat en nationell rapport som tar upp balans i livet, vad visar den?
– Resultatet av undersökningen presenterades under företagets årliga Health & Safety week och visar att var femte person känner obalans i livet och att bara var fjärde lyckas hålla en riktigt bra balans mellan jobb och fritid. Det här är en fråga som alla arbetsgivare behöver ta på allvar.

Text: Jaqueline Fahlander

Essity

Essity är ett ledande globalt hygien- och hälsobolag som ökar människors välbefinnande genom produkter och lösningar. Namnet Essity är en utveckling av de engelska orden essentials och necessities, nödvändigheter i vardagen. Vår hållbara affärsmodell sätter värdeskapande för människor och miljö i centrum. Försäljning sker i cirka 150 länder under de globalt ledande varumärkena TENA och Tork samt andra starka varumärken såsom JOBST, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo, Vinda och Zewa. Essity har omkring 47 000 medarbetare och nettoomsättningen 2018 var cirka 118,5 miljarder kronor (11,6 miljarder euro). Huvudkontoret ligger i Stockholm och bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm.

För mer information, besök www.essity.com.

Henrik Ekelund

Titel:
Loyalty Marketing Manager, Norden

Utbildning: Masterexamen i Business Administration, Management & Operations, Handelshögskolan i Göteborg, examen 2005.

Hur laddar du batterierna?: Jag springer regelbundet, bland annat Göteborgsvarvet tillsammans med mina kollegor.

Senaste från arbetsgivare

Essity

På Essity vet man att vägen till engagerade medarbetare går via passionerade ledare. En av dem är Anna-Carin Elfström, som är övertygad om at…  Läs mer

Senaste artiklarna

Samsung

En internationell miljö med innovativa och världsledande produkter. Det är vad som fick Catarina Olander att tacka ja när hon headhuntades ti…  Läs mer

RISE

RISE bidrar till ett hållbart och konkurrenskraftigt näringsliv. Forskningsinstitutet tar ett tydligt samhällsansvar, vilket är viktigt för K…  Läs mer

EVRY

Mjuka värden väger tungt på EVRY – Nordens största IT-tjänsteföretag. Tom Clignez fungerar som en brygga mellan användarupplevelsen och den t…  Läs mer

Alfa Laval AB

Efter nio år i IT-branschen började Senan Rasoul på Alfa Laval. Det var möjligheten att använda IT för att bidra till en hållbar värld som lo…  Läs mer