EVRY har siktet inställt på kundupplevelse och ny teknik

Foto: Sigrid Malmgren

Användarcentrerad innovation är en del av vardagen på EVRY. Med sina över 10 000 kunder i privat och offentlig sektor är de ett av Nordens största IT-tjänsteföretag.

EVRY hjälper verksamheter med allt från strategiska råd till färdiga lösningar. Malin Fabbri, som började på EVRY i mars 2018, leder designteamet i Solna och driver förändring tillsammans med kunderna.
– Vi försöker inspirera våra kunder till att skifta fokus från ”vi behöver en IT-lösning” till att tänka ”vi behöver en kundupplevelse”, säger Malin.

Beskriv vad du jobbar med!
– Vi jobbar med lika förståelse för design, teknik och affär. Min roll är att jobba designdrivet och sätta användaren i fokus samtidigt som man balanserar verksamhet och nytänk. Vi hjälper kunder med deras digitala utmaningar och vi börjar med att utforska vad användaren tänker och jobbar med verksamhetens utmaningar. Vi kartlägger vad som kan lyfta projektet och utforskar gärna ”nya” tekniker som Machine Learning och kognitiv intelligens. Därefter bygger vi upp ett koncept och designar hur det ska se ut och om det ska vara en app, webbtjänst eller både och. I slutändan har vi förhoppningsvis ett koncept som gör verksamhetsnytta, tillgodoser användarens behov och går att bygga. Detta tar vi vidare till utveckling. Vi jobbar lite som en digital byrå i det stora bolaget. Nyckeln är att vi skapar lösningar tillsammans med kunden och användarna. De är experter på sin affär och vi är experter på IT. Jobbar vi tillsammans skapar det i regel väldigt bra synergier.

”Det är väldigt opretentiöst på EVRY.”

Vad gör er unika?
– Som ett stort bolag har vi även ”stora muskler” som kanske inte finns på mindre bolag. Vi kan använda oss av all kompetens som finns på EVRY vilket är en stor fördel. Om vi behöver tillgång till en cloud-arkitekt eller någon specialist inom artificiell intelligens, så finns de på kontoret.

Hur ser företagskulturen ut?
– Det är en bra stämning och väldigt opretentiöst på EVRY. Det är ett väldigt snällt bolag. Även om vi är stora har vi en ”do-it-anda”, en entreprenörsanda som jag gillar – det är många som vill mycket, driver på förändring och utforskar ny teknik. Det är lätt att få kontakt med kollegor. Förutom i den dagliga verksamheten så finns det många kontaktytor. Ett exempel är ”Female@EVRY” ett nätverk som syftar till att dela erfarenheter och kunskaper, vilket bland annat innebär en rad bra föreläsningar och diskussioner om olika ämnen. Vi har också andra nätverk, exempelvis young professionals, grupper för de som gillar att träna, och meetups där vi kunskapsdelar.

Text: Tina Lindström Carlsson

EVRY

EVRY är ett ledande nordiskt IT-tjänst- och programvarubolag med mer än 10 000 kunder i både privat och offentlig sektor. Mer än fem miljoner människor i de nordiska länderna använder dagligen lösningar som levereras av EVRY.

​​​​Läs mer: evry.se/karriar

Malin Fabbri

Titel: Service Designer och Design Team Lead.

Utbildning: Master of Art in Designstudies, Central Saint Martins, London, Storbritannien, examen 2000.

Favoritinnovation: ”Smarta telefoner har förändrat människors liv radikalt, både möjligheter och beteenden, det är som att ha en dator med superkrafter i fickan.”

Senaste från arbetsgivare

EVRY

När du surfar in på Systembolaget möts du av IT-lösningar från EVRY. På plats hos kund sitter Anders Lennerdahl, vars roll är att utveckla ku…  Läs mer

EVRY

Som ett av Nordens största IT-tjänsteföretag erbjuder EVRY personlig utveckling och en rad karriärvägar. Gustaf Meland är konsultchefen som s…  Läs mer

EVRY

Mjuka värden väger tungt på EVRY – Nordens största IT-tjänsteföretag. Tom Clignez fungerar som en brygga mellan användarupplevelsen och den t…  Läs mer

Senaste artiklarna

Samsung

En internationell miljö med innovativa och världsledande produkter. Det är vad som fick Catarina Olander att tacka ja när hon headhuntades ti…  Läs mer

RISE

RISE bidrar till ett hållbart och konkurrenskraftigt näringsliv. Forskningsinstitutet tar ett tydligt samhällsansvar, vilket är viktigt för K…  Läs mer

Alfa Laval AB

Efter nio år i IT-branschen började Senan Rasoul på Alfa Laval. Det var möjligheten att använda IT för att bidra till en hållbar värld som lo…  Läs mer

E.ON

E.ON driver förändring på flera plan i branschen. En målsättning är exempelvis att andelen kvinnor i chefspositioner, styrelser och ledningsg…  Läs mer