”Samsung är ett företag som är globalt och spännande”

Foto: Kristofer Hedlund

Hennes intresse för hållbarhets- och samhällsfrågor stärktes i Sverige. Att Samsung är ett innovativt och internationellt varumärke lockade Annachiara Torciano till Samsung.

Annachiara Torciano, som flyttade till Sverige för tio år sedan, är uppvuxen på en ekologisk bondgård i södra Italien. Strax efter universitetsstudierna jobbade hon i Bryssel med breda policyfrågor på ett konsultföretag, där hållbarhet var en del. Väl i Sverige valde hon att arbeta fokuserat på hållbarhet.

– Klimatfrågan stod väldigt högt på agendan i Sverige 2008 och det lockade mig. Jag valde att hjälpa företag att utveckla strategier och vara mer lönsamma med hjälp av hållbarhets- och samhällsfrågor, säger Annachiara.

”Vi tillverkar elektronik i våra fabriker, inklusive en del komponenter, och vi kan påverka den bredare industrin.”

Spårbarhet av metaller
En nyfikenhet på det innovativa och framgångsrika varumärket lockade Annachiara till Samsung 2014. Koncernen har lokala program för hållbarhet runt om i världen, och investerar i projekt som bidrar positivt till utbildning, jobb och innovation i de länder de verkar i.

– Samsung är ett asiatiskt företag som är stort, starkt och spännande. Vi verkar i en del av världen som är i förändring och det är den resan som jag tycker är intressant, säger Annachiara och fortsätter:

– Tillsammans med huvudkontoret lägger vi upp planer för hur vi kan integrera hållbarhet i våra strategier. Ett exempel är att vi just nu arbetar upp ett spårbarhetssystem för att veta var metallerna som vi använder i våra mobiltelefoner kommer från. Det är en av flera tuffa utmaningar som vi inte kan lösa själva men vi gör ständiga förbättringar i många led.

Långsiktigt fokus på hållbarhet
En del av Annachiaras uppdrag består av kommunikation, att förklara vad Samsung gör när det gäller produkttillverkning, leverantörskedjan och hållbarhet.

– Ett exempel är hur vi sköter våra fabriker som mestadels finns i Asien, att folk som jobbar hos oss och för våra leverantörer ska ha schyssta arbetsförhållanden. Vi är ett tillverkningsföretag som gör elektronikprodukter, vi har fabriker och stora leverantörer och vi påverkar hela industrin. Allt som vi gör syns i en värld där information flödar fort och vi vill behålla förtroendet i vårt samhälle, avslutar hon.

Text: Tina Lindström Carlsson

Om Samsung

Samsung Electronics Co Ltd, Korea, är en global ledare inom hemelektronik och dess komponenter. Genom kontinuerlig innovation och nya upptäckter utvecklar vi smart-tv, smarta telefoner, pc, skrivare, kameror, vitvaror, medicinsk utrustning, halvledare och led-lösningar. Samsung har 286 000 medarbetare i 80 länder, och en årlig försäljning på 216,7 miljarder dollar, 2013..

Antal medarbetare: 500 i Norden, varav cirka 350 i Sverige. 286 000 globalt.

Läs mer: www.samsung.se

Annachiara Torciano

Titel: Director Sustainability Europe & Corporate Affairs Nordic.

Utbildning: Internationell statsvetenskap och ekonomi, London School of Economics. MBA, Handelshögskolan i Stockholm, examen 2008.

Vilket är ditt smultronställe? ”Jag är uppvuxen i Italien och kom till Sverige för tio år sedan. Mina föräldrar har en ekologisk bondgård i södra Italien – dit åker jag, min man och våra barn så ofta vi kan.”;

Senaste från arbetsgivare

Samsung

Förtroende, stort eget ansvar och en stimulerande arbetsmiljö. Det är viktiga frågor för att få medarbetare att trivas, menar Anitha Thornlun…  Läs mer

Samsung

En internationell miljö med innovativa och världsledande produkter. Det är vad som fick Catarina Olander att tacka ja när hon headhuntades ti…  Läs mer

Senaste artiklarna

RISE

RISE bidrar till ett hållbart och konkurrenskraftigt näringsliv. Forskningsinstitutet tar ett tydligt samhällsansvar, vilket är viktigt för K…  Läs mer

EVRY

Mjuka värden väger tungt på EVRY – Nordens största IT-tjänsteföretag. Tom Clignez fungerar som en brygga mellan användarupplevelsen och den t…  Läs mer

Alfa Laval AB

Efter nio år i IT-branschen började Senan Rasoul på Alfa Laval. Det var möjligheten att använda IT för att bidra till en hållbar värld som lo…  Läs mer

E.ON

E.ON driver förändring på flera plan i branschen. En målsättning är exempelvis att andelen kvinnor i chefspositioner, styrelser och ledningsg…  Läs mer